Stærkt år med rekord for krydstogtskibe for Copenhagen Malmö Port

CMP’s omsætning i 2017 steg til 839 (812) MSEK. Driftsresultatet endte på 78 (43) MSEK og overskudsgraden på 9,3 (5,3) procent. I løbet af året håndterede CMP 15,5 (15,7) mio. ton gods. CMP tog også imod 849.000 krydstogtpassagerer, hvilket er en stigning på næsten 16 procent. Antallet af krydstogtanløb steg til 325 (311) og omfattede en bruttotonnage på 24,2 (21,3) mio. ton.

- Vi ser en stærk udvikling for krydstogtsegmentet. Skibene bliver større, og antallet af anløb stiger. Derudover afholder vi flere såkaldte Turn Around-anløb, hvor skibene bytter passagerer hos os. Dette styrker tydeligt Københavns position som den førende krydstogtdestination i Nordeuropa, og bliver cementeret af de flotte karakterer vi får fra vores kunder. Samtidigt ser vi også en øget interesse for Malmö, nu hvor vi kan modtage større skibe der også, siger Barbara Scheel Agersnap, CEO for Copenhagen Malmö Port.

Containeraktiviteterne har været solide, og segmentet for tørbulk er i en positiv udvikling med yderligere 200.000 ton og dermed omsattes 3,6 mio. ton sidste år.

- Det er desuden glædeligt, at RoRo-volumenerne i 2017 steg til 295.000 enheder, og at også trafikken via jernbanen i Malmø voksede, afslutter Barbara Scheel Agersnap.

Tal i parentes er oplysninger for 2016.

26 April 2018
Mercedes-Benz Försäljnings AB is establishing a base in the port area in Malmö and thereby strengthening its collaboration with CMP.
19 March 2018
There is considerable market demand for international rail shuttle services.