Starkt år med kryssningsrekord för Copenhagen Malmö Port

CMP:s omsättning 2017 uppgick till 839 (812) MSEK. Rörelseresultatet blev 78 (43) MSEK och rörelsemarginalen 9,3 (5,3) procent. Under året hanterade CMP 15,5 (15,7) miljoner ton gods. CMP tog också emot 849 000 kryssningspassagerare, vilket är en ökning med nästen 16 procent. Antalet kryssningsanlöp uppgick till 325 (311) och omfattade ett bruttotonnage på 24,2 (21,3) miljoner ton.

- Vi ser en stark utveckling för kryssningsverksamheten. Fartygen blir större och antalet anlöp fler. Dessutom hanterar vi fler s.k. Turn Around-anlöp, där fartygen byter passagerare hos oss. Detta befäster tydligt Köpenhamns position som den ledande kryssningsdestinationen i norra Europa och bekräftas också av de fina betyg vi får från våra kunder. Samtidigt ser vi också ökat intresse för Malmö sedan det står klart att CMP får ta emot större fartyg där också, säger Barbara Scheel Agersnap, CEO för Copenhagen Malmö Port.

Containerverksamheten har varit stabil och segmentet för torrbulk har utvecklats positivt med ytterligare 200 000 ton och omsatte därmed 3,6 miljoner ton det senaste året.

- Dessutom är det glädjande att RoRo-volymerna steg till 295 000 enheter och att järnvägstrafiken i Malmö har vuxit, avslutar Barbara Scheel Agersnap.

Siffror inom parantes anger 2016 års uppgifter.

26 April 2018
Mercedes-Benz Försäljnings AB is establishing a base in the port area in Malmö and thereby strengthening its collaboration with CMP.
19 March 2018
There is considerable market demand for international rail shuttle services.